» Almanach » Teoria RPG » Co to jest RPG?

Co to jest RPG?


wersja do druku

Wprowadzenie dla początkujących


Co to jest RPG?
Jeśli nie wiesz, czym są gry fabularne, przeczytaj ninejszy tekst. Mamy nadzieję, że będzie on pomocy w zorientowaniu się, o co w RPG chodzi.

Odrobina historii

Gry fabularne (RPG, czyli Role Playing Games), powstały na początku lat 70-tych w USA. Nazwę dosłownie tłumaczy się na "gry z odgrywaniem ról", jednak w polskiej terminologii przyjęło się używać nazwy "gry fabularne".

Skąd się wzięło RPG? Gary Gygax wraz z Davidem Arnesonem, na podstawie osadzonej w realiach średniowiecznych gry bitewnej Chainmail, opracowali grę Dungeons and Dragons. Firma Gygaxa, Tactical Study Research (wykupione kilka lat temu przez Wizards of the Coast) wydała D&D w 1974 roku. Parę lat później ukazała się gra Advanced Dungeons and Dragons będąca rozwinięciem pierwotnego pomysłu, a po niej przyszły inne systemy.

O co chodzi w RPG?

Czym są gry fabularne? To zabawa rozgrywająca się w wyobraźni, którą można porównać do dziecięcej zabawy w wojnę czy policjantów i złodziei. Gracze wcielają się w wymyślone postacie i wspólnie przeżywają przygody w wyimaginowanym świecie.

Jednak, w odróżnieniu od dziecięcej zabawy, w grach fabularnych występuje dodatkowa postać: Mistrz Gry (MG), którego zdaniem jest nadzorowanie przebiegu zabawy. Sama rozgrywka zaś opiera się na dialogu gracze – MG. Gracze mówią, co robią ich postacie, natomiast prowadzący podaje im rezultat tych działań.

Prowadzący rozgrywkę zwykle ma przygotowany scenariusz – ramowy plan obejmujący główne wydarzenia, wątki i postacie, które pojawią się w trakcie rozgrywki (spotkanie graczy nazywane jest sesją). Jednak gracze nie są zobowiązani do trzymania się tego planu. Mają swobodę wyboru, jeśli chodzi o to, co zrobią ich postacie: a mogą zrobić co tylko chcą, ograniczone są jedynie konwencja świata oraz (zazwyczaj) prawami fizyki. Tak więc, scenariusz może zakładać odbicie kupca z rąk zbójców, lecz gracze niekoniecznie muszą to zrobić, jeśli znajdą dla siebie ciekawsze lub bardziej dochodowe zajęcie.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

MG, BG i reszta

Gra w RPG opiera się w głównej mierze na rozmowie, rola Mistrza Gry nie ogranicza się jedynie do napisania scenariusza. MG jest kimś więcej – poza tym, że musi nadzorować przebieg całej rozgrywki, odgrywa także wszystkie postacie ze świata gry, których nie kreują gracze. Są to tak zwani Bohaterowie Niezależni (BN), w odróżnieniu od Bohaterów Graczy (BG). BN to wszelkiego rodzaju istoty zamieszkujące świat gry: różnorodne potwory, nieziemskie stworzenia, ale i byty rozumne, obdarzone inteligencją i wchodzące w zaawansowaną interakcję z BG.

Czasem można tez spotkać angielskie skróty używane nawet przez polskich graczy: NPC – Non-Player Character, czyli BN; GM – Game Master, czyli Mistrz Gry. Ten ostatni bywa zresztą różnie nazywany: Referee, Storyteller (Narrator), Dungeon Master (Mistrz Podziemi).

Zadaniem MG jest też nadzorowanie rozgrywki. Pilnowanie, by wszystko odbywało się w zgodzie z realiami świata gry. W RPG bowiem, w odróżnieniu od tradycyjnych gier, nie ma strony wygrywającej ani przegranej. Rozgrywka nie polega zazwyczaj na rywalizacji między graczami ani też na konflikcie gracze – MG. Wynika to z charakteru samej gry. Zazwyczaj Mistrz Gry pełni bowiem wobec graczy rolę narratora. Opisuje, co ich postacie widzą, słyszą, czują.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Gracze natomiast mają nieco łatwiejsze zadanie - wcielają się w postacie biorące udział w grze. Z tego powodu zaleca się osobom wkraczającym w świat RPG zajęcie właśnie miejsca gracza, a nie MG.

Postacie i mechanika

Postacie graczy opisane są zwykle poprzez zbiór cech (różniących się liczbą i rodzajem w zależności od gry) oraz za pomocą elementów dodatkowych (np. umiejętności czy atrybutów specjalnych). Wszelkie dane podczas tworzenia bohatera (jak i późniejsze zmiany wynikłe z gry) nanosi się na kartę postaci. Główne cechy zwykle opisują postać od strony fizycznej (siła, kondycja, itp.) jak i psychicznej (inteligencja, wiedza, itp.).

Do rozwiązywania kwestii spornych w grze służy mechanika. Dzięki niej można rozstrzygać występujące podczas gry konflikty i zdarzenia, których wyniku nie można określić od ręki (starcia zbrojne, upadki, otwieranie drzwi wytrychem, itd.). Sytuacje te przekładane są na konkretne liczby, co umożliwia określenie szansy powodzenia danej czynności.

Zwykle mechanika w celu określenia stopnia pomyślności danej akcji lub też zajścia określonych okoliczności, zaleca rzut kośćmi. W RPG używane są kostki o różnej liczbie ścianek: tradycyjne 6-ścienne, ale także 4-ścienne, 8-ścienne, 10-ścienne, 12-ścienne, 20-ścienne oraz 100-ścienne tworzone poprzez rzut dwiema dziesięciościennymi (jedna wtedy oznacza dziesiątki, a druga jedności). MG, rozpatrując w ramach mechaniki konkretne zdarzenie (np. wspomniane otwieranie drzwi) zwykle określa stopień trudności akcji, dodaje lub odejmuje od tej liczby modyfikatory uwzględniające okoliczności specjalne (np. włamywanie się po ciemku) po czym rzuca kostkami. Wynik określa czy i jak dobrze postaci powiodło się zadanie. Oczywiście, sama procedura w szczegółach jest różna dla każdego systemu, a powyższy opis pokazuje jedynie ogólny rys zagadnienia.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Kilka przydatnych informacji

Gra, jak już wspomniałem, w ogólnych założeniach opiera się schemacie akcja graczy – reakcja MG. Sama sesja trwa przeciętnie 4 do 6 godzin. Aby grać, potrzeba co najmniej jednego MG i jednego gracza, jednak najczęściej spotyka się drużyny składające się z prowadzącego i 3–4 graczy. Przy większej liczbie osób, bywa, robi się zamieszanie, z którym nie każdy prowadzący jest w stanie sobie poradzić.

Jeśli chodzi o systemy RPG (jako system rozumiemy świat plus mechanikę; sam świat zwykło nazywać się settingiem), to istnieje ich olbrzymia liczba w najróżniejszych konwencjach. Mamy więc fantasy, science fiction, horror oraz niezliczone wariacje tej podstawowej trójki, systemy osadzone w rzeczywistym świecie oraz takie, które trudno sklasyfikować (obejmujące światy znane z komiksów czy też wymykające się jakiejkolwiek próbie usystematyzowania, na przykład zapożyczone z telewizyjnych kreskówek). Każdy może w RPG znaleźć coś dla siebie.

Od każdej zasady, każdego schematu, są wyjątki i tak też jest w przypadku RPG. Wspomnę tu tylko, iż istnieje coś takiego jak Live Action Role Playing, czyli potocznie mówiąc, LARP-y. Są to gry "na żywo", podczas których gracze odgrywają postacie cała swoją osobą. Przebierają się w stroje, nie siedzą przy stole, ponieważ najczęściej akcja rozgrywa się w jednym bądź kilku większych pomieszczeniach, brak jest zwykle tradycyjnych kart postaci i kostek. Są także gry terenowe, różniące się od LARP-ów skalą (LARP-y to zwykle kilkanaście – kilkadziesiąt osób, terenówki nawet kilkaset), rozgrywane zwykle na sporym obszarze na powietrzu i trwające kilka lub kilkanaście dni.

Wraz z poznawaniem gier fabularnych możecie odkryć, że nie wszystkie tytuły trzymają się opisanej powyżej "typowej" formy gry fabularnej. Niektóre gry na przykład dzielą obowiązki prowadzącego między graczy, czasem nawet rezygnując z MG. Inne nie używają w ogóle kostek, zastępując je kartami bądź rezygnując z elementów losowych w ogóle. Jeszcze inne skupiają się na wybranych elementach zabawy w RPG. W naszym dziale będziemy pisać tak o grach klasycznych, jak i o wyłamujących się ze schematów.

Na zakończenie

Gry fabularne to rozrywka, miły sposób na spędzenie wolnego czasu. Jak w przypadku każdej zabawy, granie w RPG ma dawać satysfakcję. Istnieją różne sposoby grania w gry fabularne, niektórzy lubią bawić się przy ciastkach i coli, inni przy zapalonych świecach. Jedni uwielbiają polowanie w lochach na potwory, inni preferują pałacowe intrygi. Najważniejsze jednak, by wszyscy byli zadowoleni z zabawy. Nie ma bowiem "najlepszego sposobu grania w RPG". Każdy powinien bawić się tak, jak mu pasuje. Najważniejsze jest to, by wszyscy gracze miło wspominali sesję.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi: RPG



Czytaj również

Historia gier RPG, część 2
Początek złotej ery
Historia gier RPG, część 1
Prapoczątki naszego hobby
Rzecz o ptakach w grach fabularnych
Skrzydlaci pomagierzy
Bohater do Wynajęcia
Złap ich wszystkich!
- recenzja
Puchar Mistrza Mistrzów 2015 FALKON
Z kamerą wśród Mistrzów

Komentarze


Seji
    Historia kultury?
Ocena:
0
A na jakim uniwerku jestes? UJ? Ja akurat na historie kultury pisalem o fandomie :).
29-10-2003 23:43
Seji
    Tfu
Ocena:
0
na teorie kultury :).
05-11-2003 00:48
~monika pruska

Użytkownik niezarejestrowany
    bardzo miło z Pana strony..
Ocena:
0
...iż zechciał Pan przybliżyć zwykłym śmiertelnikom ideę i funkcjonowanie RPG, dzięki temu być może rozszerzy się jego zasięg i wyjdzie z podziemia
08-11-2003 18:33
~Porol

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
nawet, nawet....wreszcie coś dla początkujących....BRAWA!!!
15-11-2003 15:57
~lilo

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
no wreszcie coś rozumiem! jak ktoś jest naprawdę zielony (tak jak ja :)) to ciężko mu cokolwiek wytłumaczyć...
19-11-2003 14:50
~Kania

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Świetny tekscik. wiem co nie co na temat RPG ale dopiero teraz mam wszystko jasne. DZIEKI
19-11-2003 17:42
~Kenjin

Użytkownik niezarejestrowany
    Brava
Ocena:
0
Brava dla kolesia ktury zrobil ten opis
12-12-2003 13:17
~gauvain

Użytkownik niezarejestrowany
    Pytanie
Ocena:
0
jak narazie dobrze ale niech ktoś mnie poinformuje jak włączyć się do gry lub jak do tego dążyć by się włączyc lub niech ktoś udostępni mi jakiś kontakt.....
17-12-2003 11:54
Seji
    Sprobuj
Ocena:
0
na forum Poltera: http://forum.rpg.net.pl.
19-12-2003 15:44
~Aladriell Falloun

Użytkownik niezarejestrowany
    dzięki !
Ocena:
0
Pozdrawiam wszystkich! Jestem początkującym MG. Od dłuższego czasu szukam na różnych stronach informacji o RPG, jednak wszyscy piszą raczej jak dla zawodowców, a nie zielonych. Na własną rękę tłumaczę podręczniki do D&D z angielskiego na polski. Na drużynę nie mam co liczyć. I tak nie wspomogą biednego MG. ( ; ) ) Dlatego dziękuję za ten artykuł i na pewno dam link drużynie.
24-12-2003 00:58
Faramir
   
Ocena:
0
Aladriell Falloun..a nie lepiej kupic lub pozyczyc wersje PL ? Nie wiem czy czasem MAG nie wydal..ale na pewno jest POZDRO
18-01-2004 10:15
~Elek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Powinieneś to przesłać do większości polskich pism i gazet jako opis Rpg. Bo opis jest taki jaki powinien być(ale bez rewelacji po prostu na poziomie).
16-04-2004 19:53
~Bercia

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jestem pod wielkim wrazeniem. Tyle wiedziec o RPG nie bylam w stanie. Dzieki tobie moja wiedza powiekszyla sie. tak na marginesie to ja nic o tym nie wiedzialam oprocz tego za jest to bardzo bardzo fajne- tyle od koleszkow ze szkolki:) Naprawde gratuluje dorobienia sie takiego dziela! B R A W O ! ! ! ! !
08-05-2004 20:53
~Nosferat

Użytkownik niezarejestrowany
    ...szybko, krótko i na temat
Ocena:
0
Coż naprawdę bardzo dobry artykół o RPG..
18-06-2004 18:37
~kaśka

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Dobry komentarz. Nie wiedziałam kompletnie nic o RPG ale dzieki temu artykułowi wiem juz naet dużo .Słyszałam ,że gry RPG są świetne ale czy ja wiem, czy ja bym sie nadawała na coś takiego... :P
23-06-2004 16:08
~SweetSonja

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ja się powstrzymam od oceny tego tekstu, ponieważ wszystkie zawarte w nim informacje nie są dla mnie niczym nowym - nie jestem więc w stanie określić, czy ten tekst jest dobry i przystępny. ;)
02-08-2004 17:06
~PiotrLegnica

Użytkownik niezarejestrowany
    Bardzo dobry ;)
Ocena:
0
Mi sie bardzo podoba :) Dużo rzeczy się dowiedziałem
11-11-2004 13:26
MaciekW
    Rada!!!
Ocena:
0
Kto umie przekonać rodziców do kupna podrenczników?!?!?!
26-12-2004 14:06
Seji
    Powiedz im
Ocena:
0
ze tam jest duzo tekstu, bedziesz czytal, doksztalcal sie itp. No i pokaz im powyzszy artykul :>.
02-01-2005 18:24
~Eldon Skalad

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
choc gram juz 3 lata to i tak sie dowiedzialem duzo zeczy i odpowiedzialo mi na kilka pytan dobrze jest sformulowane dla graczy poczatkujacych ktorzy jeszcze nie mieli stycznosci z rpg a ktorzy chcieli by sie dowiedziec jak najwiecej o nim wspaniala robota moim zdaniem
04-02-2005 17:21

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.