Prawo i Sprawiedliwość

Autor: Michał 'Morel' Azarewicz

Prawo i Sprawiedliwość
Prawo i Sprawiedliwość to osiemnasty dodatek do Neuroshimy opublikowany przez Wydawnictwo Portal. Panowie z Gliwic postawili na bardzo chwytliwy tytuł, jednak ściśle związany z tym, co znajduje się w środku – a nie jest to broszurka z zaginionym programem jednej z partii politycznych, tylko podręcznik mówiący o wymiarze sprawiedliwości i metodach jego działania. Jeżeli uważaliście, że w świecie Neuroshimy panuje totalne bezprawie, anarchia i rozkład moralny, to jesteście w błędzie.

W porównaniu do pozostałych książek wzbogacających świat NS, ta jest najcieńsza; liczy sobie tylko 48 stron. Przekłada się to oczywiście na cenę dodatku, który kosztuje jedyne 16 złotych. Nawet biorąc pod uwagę podręczniki wydane w postaci plików PDF, jest to jeden z najtańszych dodatków do gry fabularnej na polskim rynku. Wnętrze podręcznika, szata graficzna i ogólny layout są identyczne jak we wcześniejszych neuroshimowych dodatkach, tutaj nic się nie zmieniło. Całość wydano w czerni i bieli, gdzieniegdzie okraszono grafikami. Portal wypracował sobie pewne standardy, których zamierza się trzymać, tworząc spójną linię wydawniczą, jeżeli chodzi o to jak wyglądają podręczniki. Nie zmienia to faktu, że podręcznik nie jest zbyt treściwy. Mam wrażenie, że autorom albo zabrakło dodatkowych pomysłów, którymi mogli wypełnić kolejne strony, albo nie przemyśleli do końca koncepcji tego podręcznika, koncentrując się na jednym zagadnieniu, które nie dostarcza tak dużej ilości treści, aby zwiększyć objętość książki.

Czy pomimo niewielkiej objętości w środku można znaleźć coś, co skłoni nas do zakupu? Dodatek został podzielony na 3 części. Pierwsza z nich, zatytułowana Prawo Zasranych Stanów zawiera nowe szczegóły dotyczące świata gry. Opisane zostały tutaj prawa, jakimi kierują się mieszkańcy postapokaliptycznego świata. Kto je ustanawia? Kto egzekwuje? Jaki jest kodeks pustkowi, czyli zbiór praw, którym powinni podporządkować się wszyscy – zarówno na drodze, jak i w enklawach. W tej części znajdziecie także informacje o tym, kto sądzi skazańców i schwytanych kryminalistów, oraz jakie kary grożą za różnego rodzaju wykroczenia. Muszę powiedzieć, że wszystko zostało zgrabnie zebrane w jedną całość i daje całkiem spójny obraz tego jak działa wymiar sprawiedliwości. Nie są to jednak rzeczy odkrywcze, a każdy, kto dłużej prowadził Neuroshimę, zapewne sam przygotował sobie tego typu informacje. Ten rozdział zakończony jest poradami dla Mistrza Gry, gdzie znajdzie on informacje jak korzystać ze wszystkich materiałów opisanych wcześniej i jak sprawić, aby gracze nie czuli się zbyt bezkarni.

Część druga – Teczka Sędziego - to część typowo mechaniczna, zawierająca rozszerzenie zasad. Pozwolą one na stworzenie graczom postaci sędziego lub gliniarza, który będzie przestrzegał prawa (choć w podręczniku zawarto też podpowiedzi i opisy skorumpowanych funkcjonariuszy, a także informacje o tym jak mogą wcielić się w nich gracze). Nowe pochodzenia, cechy związane z przynależnością do jednej z kilku organizacji stróżów prawa czy nowe sztuczki i profesje - to wszystko znajdziecie właśnie tutaj, a ich wykorzystanie pozwoli wam zagrać jednym z niewielu sprawiedliwych kolesi, jacy krążą po amerykańskich pustkowiach. Wydaje mi się, że ta część jest najbardziej przydatna zarówno dla graczy, jak i prowadzących. Neuroshima jest rozbudowanym i dobrze opisanym systemem, ale takie zasady są zawsze przydatne, ponieważ wprowadzają kolejne warianty gry i pozwalają na prowadzenie w innej niż wcześniej konwencji, co powoduje, że gra się nie nudzi.

Ostatnia, trzecia część zatytułowana jest Układy. Jest to zbiór zahaczek fabularnych i zalążków kampanii, do wykorzystania dla MG. Przedstawione są one w formie opisu różnego rodzaju układów i sieci powiązań, na które można natknąć się w różnych miejscach Zasranych Stanów. Znajduje się tu też opis wykorzystania układów, zarówno w sytuacji, kiedy gracze będą chcieli z nimi walczyć, jak i wtedy, gdy postanowią zostać ich częścią, by samemu z nich skorzystać. Na pewno są to interesujące podpowiedzi, jednak wydaje mi się, że nie wnoszą one nic nowego do stylu gry. Większość graczy na pewno już dawno próbowała gry po ciemnej stronie mocy. Sam system swoją konwencją wręcz zachęca do spróbowania takiego stylu rozgrywki.

Prawo i Sprawiedliwość jest dodatkiem, który nie należy do najpilniej potrzebnych do gry. Co prawda cena zachęca do włączenia go do kolekcji, jednak stanowi on raczej materiał dla graczy i prowadzących, którzy nie mają czasu lub weny aby tworzyć dodatkowe zasady i wzbogacać świat gry. Wierni fani raczej nie sięgną po Prawo i Sprawiedliwość, gdyż mam wrażenie, że większość opisanych w podręczniku zasad albo sami już stworzyli (ponieważ potrzebowali ich do kampanii ze stróżami prawa), albo zawartość książki nie jest dla nich do końca interesująca (ponieważ granie takimi postaciami ich nie kręci). Nie zmienia to faktu, iż pod względem merytorycznym książka prezentuje się solidnie. Na niezbyt wysoką ocenę wpływa niewielka objętość podręcznika - równie dobrze mógł się on pojawić jako PDF do kupienia w Internecie.

Dziękujemy sklepowi Rebel za udostępnienie podręcznika do recenzji.