- Walka z Chaosem.
- Zapewnienie dobrobytu rodzinie.
- Zemsta na hrabim Defonse.
- Wydanie córki za porządnego kawalera.
Jak pisać historię postaci
Chyba większość Mistrzów Gry podczas tworzenia postaci przez gracza oczekuje od niego jakiejś historii bohatera. W tym miejscu pojawia się problem, bowiem nie ma jednego ustalonego szablonu takiej historii. Część podręczników sugeruje stosowanie pamiętnika z listą kilku do kilkunastu pytań, na które gracz ma odpowiedzieć, inne zostawiają grającym wolną drogę, jeszcze inne zachęcają do długiej przemyślanej historii – wręcz niemal opowiadania. W związku z tym gracz często staje przed dylematem, a widząc do tego niektóre długie historie postaci, może sądzić, że sam powinien wykazać się talentem pisarskim i popisać czymś równie doniosłym.
Jak to jednak wygląda z punktu widzenia Mistrza Gry? Przygotowanie sesji jest długim i żmudnym procesem, dlatego moim zdaniem zaprzątanie prowadzącego masą bezużytecznych danych jest całkowicie zbędne, żeby nie powiedzieć: niewskazane. Ulubiona zabawa w chowanego z dzieciństwa lub ulubiona marka piwa są niepotrzebne, gracz może spokojnie odegrać takie rzeczy na sesji bez potrzeby zasypywania Mistrza Gry detalami w historii postaci. To, czego potrzebuje prowadzący, to konkretne informacje w przystępnej formie, które pozwolą mu na wprowadzenie kilku wątków osobistych postaci podczas sesji oraz ułatwią rozeznanie się w charakterze i motywacji BG.
Moim zdaniem najrozsądniejsze rozwiązanie tego problemu to nadanie wspomnianym informacjom postaci konspektu. Jest to czytelna, charakterystyczna forma z wyraźnie zaznaczonymi punktami, do których Mistrz Gry może sięgnąć w miarę potrzeb i szybko odnaleźć interesujący go fragment wiadomości o postaci gracza.
1. Podstawowe informacje
Tutaj gracz powinien zawrzeć wszystkie podstawowe wiadomości na temat postaci: imię, nazwisko, pseudonim, miejsce zamieszkania, imiona rodziców czy też małżonków, nazwiska wrogów itp. Jest to pierwsze miejsce, w które Mistrz Gry będzie mógł zerknąć, starając się sobie przypomnieć po dziesięciu sesjach, jak miał na imię ten młodszy brat postaci, który zaginął pięć lat temu.
Przykład:
Heinrich Wirte (46) – zamieszkały w sporej willi w Middenheim, postać gracza.
Brat Alfred Wirte (40) – odkrywca zaginiony ponad rok temu, powszechnie uważany za zmarłego.
Żona Elena z domu Forthe (45) – arystokratka odpowiadająca za zarządzanie majątkiem męża podczas jego nieobecności.
Córka Bertruda (20) – obecnie studiuje sztukę na uniwersytecie w Middenheim.
Hrabia Defonse – miał romans z Eleną pięć lat temu.
2. Krótka charakterystyka postaci
To nic innego jak bardzo krótkie wprowadzenie, najlepiej wykorzystujące słowa klucze i nieprzekraczające kilku zdań.
Przykład:
Heinrich Wirte to łowca czarownic głęboko wierzący w swoją misję, człowiek raczej szczęśliwy, szanujący tradycję. Jest mocno przywiązany do swojej rodziny, zwłaszcza najmłodszej córki, którą chciałby wydać szczęśliwie za mąż.
3. Motywacja
To bardzo ważny punkt. Gracz powinien tutaj wpisać to, co skłania jego postać do działania; będzie to niezwykle pomocne dla Mistrza Gry przy planowaniu przygód i kampanii w taki sposób, aby pokrywały się z motywacjami bohaterów. Warto wypisać te ostatnie w kolejności od najbardziej do najmniej ważnej. Zazwyczaj na początek wystarczy 4–5 motywacji, ale w miarę przygód można rozwijać ten punkt.
Przykład:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi:
Almanach RPG