ICONS Superpowered Roleplaying
Jedną z pierwszych gier RPG o superbohaterach było Villains and Vigilantes. Gracze kierowali w niej poczynaniami superbohaterów ginących na co dzień w tłumie jako pozornie zwyczajni ludzie. Moce dla ich sekretnych tożsamości wybierało się losowo. System ten doczekał się nawet własnej komiksowej mini-serii.
Dwa lata później wydano Champions, a kolejne cztery lata później Superworld – największych konkurentów V&V. Od tego czasu do rywalizacji o laur pierwszeństwa wśród gier o trykociarzach wciąż dołączają kolejne systemy.
Przy wielu z nich pracował Steve Kenson – współautor dodatków do Champions i, przede wszystkim, twórca trzech edycji Mutants & Masterminds oraz współtwórca opartych na tym systemie gier DC Universe i DC Adventures. M&M zdobyło liczne nagrody – w tym kilka ENNie – i zyskało wielu oddanych fanów. ICONS: Superpowered Roleplaying jest ostatnim dziełem Kensona. Czym wyróżnia się na tle pozostałych gier o superbohaterach, których na amerykańskim rynku znaleźć można zatrzęsienie?
– Nie wierzę w koncepcję "jedynej słusznej gry" – odpowiada sam Kenson we wstępie do podręcznika. – Po drugie jestem game designerem, a my designerzy lubimy bawić się pomysłami na gry: różnymi mechanikami, różnymi podejściami, sprawdzaniem jak działają różne rozwiązania. Chciałem poeksperymentować z podstawami systemu Fudge i nawet rozpocząłem kiedyś wczesną wersję ICONS, którą nazwałem Systemem Superlatyw. Więc, jakkolwiek banalnie to nie brzmi, musiałem stworzyć tę grę. I to zrobiłem.
Superzasady
Lekkość systemu widać już w pierwszym pełnoprawnym rozdziale zatytułowanym "Podstawy" (ang. The Basics). Na pięciu stronach wyjaśnione zostają wszystkie esencjonalne reguły systemu.
Pierwszym z podstawowych elementów mechaniki ICONS jest słowna skala poziomów, znana chociażby z FATE. Za jej pomocą określa się między innymi poziomy zdolności postaci.
Skala ma dziesięć poziomów, a każdy z nich określa się za pomocą przymiotnika (do wyboru po kilka synonimów). Najniższy jest Słaby (ang. Weak), najwyższy – Kosmiczny (ang. Cosmic) lub Maksymalnie nadludzki (ang. Maximum superhuman).
Kolejnym ważnym elementem zasad jest sposób wykonywania testów. W ICONS rzuca się zawsze dwiema kośćmi sześciennymi. Wynik oblicza się w dwojaki sposób: albo wskazując przed testem kostki "pozytywną" i "negatywną", a następnie odejmując wynik drugiej od pierwszej, albo od sumy ich rezultatów odejmując siedem. W obu przypadkach ostateczna wartość waha się od -5 do +5. Dodaje się do niej premię z umiejętności, ustalając w ten sposób Wysiłek (ang. Effort), jaki bohater wkłada w wykonywaną czynność. Aby dokończyć procedurę ustalania rezultatu, od Wysiłku odejmuje się Trudność testu (określaną za pomocą wspominanej Skali). Jeśli wynik plasuje się poniżej zera, skutkuje Porażką. Jeśli powyżej – Sukcesem. Same Sukcesy stopniują się od poziomu Umiarkowanego po Masywny.
Osoby nielubiące polegać wyłącznie na szczęściu w kościach będą zadowolone z umieszczonej przy tekście tabelki ze statystycznym rozkładem prawdopodobieństwa uzyskania poszczególnych wyników. Zawarta w niej wiedza przydaje się do ustalenia jaki rodzaj Sukcesu postać jest w stanie osiągnąć, a przez to wprowadza do gry elementy taktyki i planowania.
Superbohaterowie i Superdużyny
Następny rozdział poświęcony tworzeniu bohatera już po szybkim przekartkowaniu zrobił na mnie duże wrażenie. W ICONS postać nie tyle się tworzy, co generuje. Zamiast wymyślać pochodzenie bohatera, rozdzielać atrybuty i dobierać moce, każdą z tych rzeczy losuje się w odpowiedniej tabeli. Istnieje oczywiście zasada opcjonalna pozwalająca zrezygnować z losowości, ale podręcznik odradza jej stosowanie.
Losowanie bohaterów po pierwsze wydatnie skraca czas, który trzeba poświęcić na tworzenie bohatera. Po drugie, wszelkie wylosowane elementy bohatera pozostawiają duże pole do interpretacji, które mogą okazać się bardzo ciekawe.
Kroków w procesie Kreacji Bohatera jest siedem. Pierwszym z nich jest wylosowanie jednego z sześciu rodzajów Genezy (ang. Origin) mocy postaci, od Wytrenowania po Pozaziemskość. Pochodzenie wpływa na statystyki postaci, zapewniając na przykład większą liczbę Mocy lub Specjalizacji.
W drugim kroku losowane są Zdolności. Są to: Waleczność (ang. Prowess), odpowiadająca za walkę wręcz; Koordynacja (ang. Coordination) mierząca zwinność bohatera; Siła (ang. Strength) odwzorowująca kondycję fizyczną herosa; Intelekt (ang. Intellect) będący wskaźnikiem wiedzy i inteligencji postaci; Percepcja (ang. Awareness) świadcząca o intuicji i zdolności przewidywania; Siła Woli (ang. Willpower pomagająca w przeciwstawianiu się atakom umysłowym. Poziom zdolności mieści się w zakresie 1-10, zgodnie ze wspominaną wcześniej Skalą.
Trzeci krok polega na wylosowaniu liczby mocy. Dzielą się one na siedem rodzajów: Przemiany (ang. Alteration), Kontrolne (ang. Control), Defensywne (ang. Defensive), Mentalne (ang. Mental), Ruchowe (ang. Movement), Ofensywne (ang. Offensive) i Wyczucia (ang. Sensory). Każdemu z typów przypisana jest większa lub mniejsza liczba mocy. Łącznie jest ich aż siedemdziesiąt dwie, więc odnaleźć można tu w zasadzie wszelkie znane z komiksów superzdolności.
Ostatnim etapem generowania bohaterowi mocy jest wylosowanie poziomu każdej z nich. Dzięki zróżnicowaniu poziomów poszczególnych mocy, wyścig dwóch superszybkich herosów nie musi zawsze kończyć się remisem.
Czwartym krokiem jest wylosowanie liczby Specjalizacji (ang. Specialities), które potem gracz będzie mógł wybrać dla swojej postaci wybrać z szerokiej puli. Te cechy pozwalają dookreślać tożsamość postaci, a także uzupełniać fragmenty jej biografii. Przykładowo, gracz prowadzący postać o wysokiej Waleczności zapewne będzie chciał uczynić ją Ekspertem (bonus +2) lub nawet Mistrzem (bonus +3) Sztuk walki czy Zapasów, a ten, którego bohater moc czerpie z gadżetów, zapewne będzie chciał wybrać Specjalizację w Komputerach.
Piąty krok to obliczenie liczby punktów życia (ang. Stamina) herosa oraz stworzenie, odwołując się do wylosowanych wcześniej charakterystyk, jego tła fabularnego.
Szóstym krokiem jest ustalenie wartości Determinacji (ang. Determination) bohatera. Ta cecha jest jednym z najciekawszych elementów ICONS. Kategoria Determinacji dzieli się na Zalety (ang. Qualities) i Wyzwania (ang. Challenges). W działaniu przypomina z grubsza znane z Savage Worlds fuksy.
Aktywowanie Zalety skutkuje premią. Zalety zdobywa się poprzez mierzenie się z Wyzwaniami.
Zasady działania Determinacji świetnie odzwierciedlają reguły świata i konwencji gry. To Determinacja odróżnia superbohaterów od superzłoczyńców – ich chęć walki ze złem i zmieniania świata na lepsze. Jednocześnie, zgodnie z mechaniką, Determinacja jest wyższa u bohaterów słabszych w zakresie pozostałych statystyk, dzięki czemu postaci stają się lepiej zbalansowane.
To bardzo logiczne. Jeśli bohater, pomimo braku potęgi, zdecydował się na karierę superbohatera, to znak, że nie brak mu motywacji. Natomiast z wielką mocą przychodzi wielka odpowiedzialność, więc silniejsze postacie, jeśli będą chciały regenerować swoją skromną pulę Determinacji, będą musiały angażować się w naprawdę spektakularne i niebezpieczne akcje. Czasem konieczne będzie na przykład przeciążenie obwodów superkombinezonu, będącego znakiem rozpoznawczym bohatera lub pokonanie ogromnego robota, niszczącego miasto, trzymając na rękach przerażoną staruszkę.. W świetle mechaniki ICONS Superman nie rzucał samochodami ot tak. Po prostu gracz, który go prowadził, chciał zregenerować jego wątłą pulę Determinacji.
Warto też zauważyć, jak mało Determinacji posiadał, tłumacząc Strażników na zasady ICONS, wszechpotężny Doktor Manhattan, a jak wiele pozbawiony superzdolności Rorschach.
Zaletami mogą być przydomki (np. Mroczny Rycerz, Człowiek Jutra), zawołania (ang. catchphrase) lub dająca wymierne korzyści, lecz nie pakująca bohatera w tarapaty prawdziwa tożsamość. Wyzwania to natomiast zaprzysięgli przeciwnicy, pech czy słabości, lecz także osoby, o które trzeba się martwić.
Ostatni krok tworzenia postaci to oddanie jej do akceptacji przez Mistrza Gry. Dobre porozumienie na linii prowadzący-gracze to rzecz w ICONS słusznie podkreślana.
Na końcu rozdziału o tworzeniu postaci, w ramach podsumowania, zamieszczony jest przykładowy bohater, którego kreację rozpisano krok po kroku zgodnie z wcześniej przedstawionymi etapami. Dzięki niemu można zobaczyć, jak z garści suchych statystyk można uformować naprawdę oryginalną postać – w tym przypadku cokolwiek groteskowego Człowieka-Kaktusa.
Następny rozdział to Tworzenie drużyny (ang. Team creation). Ten etap przypomina procedurę znaną z generowania pojedynczego bohatera – należy ustalić pochodzenie ekipy, jej wspólną Determinację, Zalety i Wyzwania. Czymś dodatkowym są Zasoby (ang. Team resources), które jednak, choć w wielu komiksach, jak choćby wspominanych już Strażnikach czy Batmanie, grają ważną rolę, zostały w ICONS opisane bardzo skrótowo. Podzielono je po prostu na trzy rodzaje:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
- darmowe;
- wymagające wydania punktu Determinacji w momencie aktywacji (ang. Pay-As-You-Go);
- kosztujące Determinację ze startowej puli.
- wpłynięcia na wynik rzutu poprzez zadeklarowanie oczekiwanego wyniku – gracz przed rzutem określa, jaki rezultat by go satysfakcjonował, a następnie, jeśli efekt nie jest zadowalający, poprawia go punktami Determinacji;
- odnowienia punktów życia;
- wprowadzenia retconu (skrót od ang. retroactive-continuity – często stosowanego w komiksach superbohaterskich zabiegu polegającego na zaszczepianiu do fabuły niewspominanych wcześniej wydarzeń lub postaci z przeszłości, które mają wpływ na teraźniejszość);
- wykonania Sztuczki (ang. Stunts) polegającej na użyciu mocy w oryginalny sposób –może to być na przykład wywołanie tornada z pomocą Superszybkości lub zamiana ciała w linę, wykorzystując moc Rozciągliwości.
Dziękujemy wydawnictwu Cubicle 7 za udostępnienie podręcznika do recenzji.
Tytuł: ICONS Superpowered Roleplaying
Linia wydawnicza: ICONS
Autor: Steve Kenson
Autorzy: Steve Kenson, Gareth-Michael Skarka, Walt Ciechanowski, Morgan Dave
Okładka: Dan Houser
Ilustracje: Dan Houser
Wydawca oryginału: Adamant Entertainment/Cubicle 7
Data wydania oryginału: 2010
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
ISBN-10: 9781907204
ISBN-13: 9781907204524
Numer katalogowy: CB75007
Cena: 29,99 $
Linia wydawnicza: ICONS
Autor: Steve Kenson
Autorzy: Steve Kenson, Gareth-Michael Skarka, Walt Ciechanowski, Morgan Dave
Okładka: Dan Houser
Ilustracje: Dan Houser
Wydawca oryginału: Adamant Entertainment/Cubicle 7
Data wydania oryginału: 2010
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 128
Oprawa: miękka
ISBN-10: 9781907204
ISBN-13: 9781907204524
Numer katalogowy: CB75007
Cena: 29,99 $