Bohater3 jest kolejnym, po Bohaterze2, dodatkiem zawierającym artykuły rozszerzające mechanikę gry i rady dla graczy, pragnących bardziej rozbudowanych reguł. Nie znaczy to, że MG nie znajdzie tu nic dla siebie, wręcz przeciwnie - materiały inspirują do tworzenia coraz to ciekawszych NPC-ów, miejsc czy przygód.
Przejdźmy do najbardziej rzucającej się w oczy kwestii, mianowicie wydania. Poziom wizualny nie odbiega od standardów linii NS, nie sądzę, by należało się na ten temat rozpisywać. Zaskoczyła mnie natomiast liczba rysowników. Strony podręcznika okraszono ilustracjami autorstwa aż siedmiu osób. Wszystkie prace wykonano profesjonalnie, dobrze dopasowano do treści, by wprowadzały odpowiedni klimat. Nie mam nic do zarzucenia.
Warto wspomnieć o konkursie na legendę do świata NS. Najlepsze prace zostały wydrukowane w ramkach u dołu stron. Jest wśród nich wiele ciekawych opowiastek, które można wprowadzić na sesjach jako "zahaczki" do przygód, czy historie całkiem niezwiązane z sesją. Doskonałym pomysłem byłoby wprowadzenie podobnych przypowieści do planowanej Krwi i rdzy 2.
Kolej na teksty. Zaczynamy od dwudziestostronicowej perełki, Poznaj sekrety Tornado, rozdziału dokładnie tłumaczącego działanie najpopularniejszego narkotyku Zasranych Stanów. Dowiecie się, na jakiej podstawie odróżnia się "żużel" od rafinowanego narkotyku wysokiej jakości, jak objawiają się skutki uboczne zażycia, jakie anomalie można wyróżnić itp. Jest to jeden z najciekawszych artykułów w B3.
W dziale Przybądź z Europy autorzy prezentują nam możliwość stworzenia postaci pochodzącej ze Starego Świata. Tekst bliźniaczo podobny do Hibernatusa z B2. Zawarto w nim zasady tworzenia Europejczyka i piętnaście cech z pochodzenia, które zajmują lwią część artykułu. Bardzo ciekawie rozpatrzono obywateli z małych państewek - dla nich jest tylko jedna cecha, "Ten kraj naprawdę istnieje!", będąca odpowiednikiem cechy "Nie twój zasrany interes". Pozwala ona wybrać jedną z pozostałych cech. Niestety, nie podano żadnych faktów odnośnie powojennej Europy.
Rozdział trzeci, Zostań mistrzem sztuk walki, zawiera fabularny i mechaniczny opis dziewięciu stylów walki, składających się z poszczególnych Technik pogrupowanych w Profile. Wielkim atutem tego działu jest systematyczność - do znudzenia otrzymujemy identyczne, prosto skonstruowane zdania w opisie mechanicznym Technik. Dzięki temu wszystko jest przejrzyste i jasno wytłumaczone. Rozdział zajmuje znaczną część dodatku, aż 28 stron.
Następnie wita nas Profesja, Mistrz sztuk walki, czyli zawód, którego cechy ściśle ukierunkowują postać w rozwój swego stylu pojedynkowania się.
Dalej, nowe pochodzenie, Typhoon Village. Do tego pomysłu podszedłem sceptycznie. Jestem przeciwny wyróżnianiu miasteczek cechami z pochodzenia, stawia je to na równi z metropoliami wielkości Detroit czy Nowego Jorku. Historia tej lokacji przedstawia się tak: Typhoon Village było zwykłą rybacką wioską, do momentu gdy podczas sztormu na brzeg został wyrzucony rosyjski okręt podwodny typu "Typhoon". Co za tym idzie, większość mężczyzn pochodzi z Rosji. Krążą plotki, iż na pokładzie statku znajdują się głowice atomowe. Czy to prawda? Nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie.
Szósty rozdział zatytułowano Cała prawda o pancerzu wspomaganym. Zawiera on wiele informacji odnośnie egzoszkieletów, od opisujących, gawędziarskich tekstów aż po statystyki czterech przykładów. Ciekawostką jest tu przedstawienie pancerzy Stalowej Policji, artykuł drastycznie zmienił moje wyobrażenia na ich temat. Wydaje mi się, iż Cała prawda... całą prawdą nie jest. Artykuł liczy jedynie osiem stron i przeczytawszy go, odczułem wyraźny niedosyt.
Arsenał Eda Rednecka to kolejny smakowity kąsek dla miłośników obijania twarzy przeciwników. Przedstawiono w nim statystyki raczej farmerskich, ogólnodostępnych narzędzi do zadawania bólu – zwykłego bicza i jego kolczastego odpowiednika, takiegoż kastetu, kosy, sierpa czy wideł. Ponadto uświadczymy trzy typy elektrycznych broni – elektrycznego pastucha, szokera i paralizatora, oraz dwóch gadżetów dających bonusy do inicjatywy – automatyczną kaburę i nożownię.
W ósmym rozdziale, Ujarzmij maszynę Molocha, na 14 stronach opisano chwytanie maszyn i przeprogramowywanie ich. Czytelnik uzyska informacje dotyczące mechaniki z gotowych tabel. Biorąc pod uwagę profesjonalizm wiadomości i przydatność materiału, krótko określę artykuł jako perełkę.
Przedostatni dział trzyma poziom poprzedniego. Wielka księga montera zawiera ponad 40 "przepisów" na stworzenie nowych, często skomplikowanych urządzeń. Rozpisano umiejętności typu Elektronika czy Mechanika na Specjalności (nie mylić ze Specjalizacjami!), których poziom dodajemy do wartości umiejętności bazowych. Poziom Specjalności nie wpływa na Suwak. Sporym udogodnieniem jest pogrupowanie narzędzi w zestawy. Łącznie rozdział zapełnił jedenaście kartek.
Ostatnia, dziesiąta część, jest zbiorem dodatkowych cech z profesji. Na każdy zawód z podręcznika przypadają teraz cztery cechy. Największym mankamentem tego materiału jest brak cech dla, pojawiających się w Bohaterach, Skopera i Mistrza sztuk walki - znacząco obniża to atrakcyjność tychże Profesji.
Podsumowując: B3 jest dodatkiem spełniającym moje oczekiwania. Oczywiście, część materiałów wolałbym zamienić na inne, na przykład Arsenał Eda Rednecka na zapowiadaną Księgę Złodzieja. Jest to kwestia dyskusyjna, ponieważ każdy czytelnik ma inny gust. Z tego głownie powodu starałem się bardziej przybliżyć podręcznik niż nad nim wyrokować. Propozycję mojej oceny zobaczycie niżej, ale lepiej oceńcie go sami.
Tytuł: Bohater3
Autorzy: Michał Oracz, Marcin Blacha Typhoon Village: Tomasz "Matrix" Krupa, Marcin Blacha
Wydawca: Wydawnictwo Portal
Rok wydania: 2006
Liczba stron: 128
ISBN: 83-921612-9-7
Cena: 35,00 zł